Zeeschepen aan de kade van diesel naar walstroom
Story InnovationQuarter
Waar het andere sectoren steeds beter lukt om uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen, blijft dat in de zeevaart lastig. Vincent Doedée, Sustainability Advisor bij Heerema Marine Contractors, wil daarom afgemeerde zeeschepen aansluiten op walstroom. Samen met energiebedrijf Eneco en Havenbedrijf Rotterdam gaat de offshoregigant zijn schepen aan de kade voorzien van groene stroom. Stefan van Doorn, projectontwikkelaar bij Eneco: ‘Het e-house op Landtong Rozenburg wordt de grootste walstroominstallatie ter wereld die rechtstreeks is gekoppeld aan een windpark.’
‘De moeilijkheid van het neerzetten van een walstroominstallatie zit hem ook in de afwezigheid ervan’, vertelt Doedée. ‘Omdat het nog niet bestaat, zijn de opstart- en investeringskosten hoog. Dat maakte het project vanuit commercieel oogpunt uitdagend. Havenbedrijf Rotterdam heeft daarom veel gelobbyd bij verschillende partijen, wat leidde tot het contact met Eneco.’
De samenwerking tussen de publiek-private partijen noemt hij uitzonderlijk vergaand. ‘Business Developer Edward Gilding van InnovationQuarter legde veel waardevolle verbindingen. Ook Janko Lindenbergh van het Zuid-Hollands Investeringsplatform (ZIP) heeft ons enorm geholpen.’ Het ZIP is een samenwerkingsverband tussen InnovationQuarter, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam, dat strategische projecten helpt met de financiering. ‘Dankzij het ZIP konden we in de businesscase aantonen dat het project financieel haalbaar is met een eenmalige subsidie van de gemeente Rotterdam. Daarmee stuwde het ZIP het project veel sneller vooruit dan we zelf hadden gekund.’
Eind 2020 moeten de schepen aan de stekker gaan. ‘Dat is een krappe planning’, zegt Doedée, ‘want naast de bouw van het e-house moeten de schepen aangepast. Maar vooralsnog verloopt alles volgens plan.’ Van Doorn sluit zich daarbij aan. Hij voorziet dat de subsidie uiteindelijk kan worden terugbetaald: ‘Die krijgen we van de gemeente Rotterdam om op te starten. Als Rotterdam Shore Power BV genoeg klanten en omzet heeft, betalen we het geld terug.’ De economische vooruitzichten voor de walstroomdienst zijn positief. Doedée: ‘Er is veel vraag naar verduurzaming in de maritieme industrie. Daarom verwachten we veel bedrijven te kunnen aansluiten op de windturbines. Heerema kun je dan zien als de eerste klant van Rotterdam Shore Power BV. Door walstroom aan te bieden als dienst liggen straks steeds meer schepen zero emission aan de kade.’