Web-IQ gaat voor financieel en maatschappelijk rendement
Story NOM – Interview
Het hogere doel van Web-IQ komt overeen met dat van haar klanten: méér criminaliteit op internet oplossen en in het bijzonder kinderporno aanpakken. “Wij kunnen daar met onze technologie aan bijdragen door een gezonde, duurzame business op te bouwen”, zegt CEO Eldert van Wijngaarden.
Web-IQ ontwikkelde het intelligence platform Voyager. Dit is een computerprogramma dat op een methodische en geautomatiseerde manier het internet doorzoekt. Met dit platform kunnen kinderporno en andere criminele activiteiten worden opgespoord. De technologie is van grote internationale betekenis.
De focus begint vruchten af te werpen, mede doordat er meer politieke aandacht en dus geld is om zaken als mensenhandel en kinderporno aan te pakken. Van Wijngaarden: “Dat geeft een boost. Al overheerst op dit moment het ‘dat gebeurt hier bij ons toch niet’-gevoel nog bij de meeste mensen. Dat zouden wij graag anders zien.”
Bij de start van Web-IQ zijn de aandeelhouders van Kalooga grotendeels meegegaan. “Het ging om loyaliteit”, legt Eldert van Wijngaarden uit. “We wilden deze mensen erbij betrekken.” Zo kreeg ook de NOM een rol binnen Web-IQ. “Ze hielpen ons daarnaast met financiering tot er een nieuwe aandeelhouder bijkwam. We merken dat de NOM in ons geloofde en gelooft. Onze business vraagt niet alleen bij ons om een andere mindset en een lange adem, maar ook bij onze aandeelhouders. Des te mooier dat het gelukt is ze te behouden. ”
“Het oprichten van Web-IQ heeft me duidelijk laten zien wat het ondernemerschap van je vraagt. Het belangrijkste is om steeds over je eigen schaduw te blijven stappen. Er gebeuren altijd onverwachte dingen en als ondernemer moet je daarmee om leren gaan. Blijf niet stug vasthouden aan het plaatje in je hoofd, maar laat je verrassen door wat er op je pad komt.”